Zoneterapi kan i mange tilfælde lette smerterne og måske hjælpe dig helt af med hovedpinen.

Spændingshovedpine.

Spændingshovedpine er den mest almindelige form for smerte, vi kender. Langt de fleste anfald af hovedpine er spændingshovedpine. Det er en jævnligt tilbagevendende og godartet form for hovedpine med pressende, trykkende smerter rundt om hovedet. Den kan være mild til moderat i styrke. Smerter forværres ikke ved fysisk aktivitet. Stort forbrug af smertestillende medicin i mere end 10 dage, kan også være årsag til spændingshovedpine. Rigtig mange mennesker lider af hovedpine eller migræne. Over 1/3 af befolkningen har spændingshovedpine fra 1-14 dage om måneden.

Migræne.

Migræneanfald er ofte halvsidige, og der kan samtidig opstå kvalme, opkastning, lydoverfølsomhed og lysskyhed. Før et migræneanfald kan man i flere dage have symptomer i form af:

– Ændret stemningsleje
– Sultfornemmelse
– Væskeansamling i kroppen

Årsagerne kendes ikke, men en række ydre faktorer kan udløse et migræneanfald. Faktorerne varierer, men kan være:

– Stress
– Træthed
– Psykisk belastning
– Hormonelle forandringer (f.eks. p-piller, menstruation, graviditet)
– Fødevarer og nydelsesmidler (f.eks. chokolade, alkohol, nitritholdige fødevarer)

Hvordan virker Zoneterapi?
Zoneterapeuten stimulerer relevante zoner på kroppen og på den måde fjernes energiblokeringer. Det betyder, at impulser i nervesystemet øges, kredsløbet og immunforsvaret styrkes, lymfe– og affaldsstoffer drænes væk. Resultatet viser sig ved at ubehagelige symptomer bliver mindre, klienten slapper bedre af og får ro og ved, at klienten får større livskvalitet. Med andre ord: kroppen styrkes og hjælpes til selvhelbredelse.
Langt de fleste anfald af hovedpine er spændingshovedpine med presserende, trykkende smerter rundt om hovedet. Årsagerne kan være fysiske eller psykiske spændinger eller ømhed i hovedets og halsens muskler.
Migræneanfald følges ofte af kvalme, opkastning, lydoverfølsomhed og lysskyhed. Mange hovedpine– og migrænepatienter fortæller om gode resultater efter behandling med zoneterapi.